کباب یکی از غذاهای محبوب و معروف ایرانی است که با تنوع انواع و اقسام آن، گردشگران داخلی و خارجی را جلب کرده و به عنوان یکی از غذاهای برتر ایران محسوب می‌شود. در این مقاله به بررسی بهترین کبابی‌های ایران خواهیم پرداخت.

بهترین کبابی‌های تهران

·       تهران به عنوان پایتخت ایران، میزبان بسیاری از بهترین رستوران‌ها و کبابی‌های معروف است. در این شهر، رستوران‌هایی نظیر     چلوکبابی نایب ، “خانه کباب شمرون” ، خانه ی کباب و گریل زی‌خوراک” ، ” چلوکبابی مسلم ، کبابی ریحون جردن با طعم منحصر به فرد و کیفیت بالا شناخته می‌شوند. هر یک از این مکان‌ها با تلفیقی از انتخاب بهترین گوشت، ادویه‌های خاص و تکنیک‌های پخت منحصر به فرد، توانسته‌اند محبوبیت فراوانی را کسب کنند. در زیر به برخی از بهترین کبابی‌های تهران با مختصری از خصوصیات آنها اشاره خواهیم کرد:

·       رستوران نایب

اگر در تهران زندگی می‌کنید، اسم رستوران نایب را حتما شنیده‌اید. نایب یکی دیگر از بهترین کبابی های تهران است که در بازار واقع شده است. این رستوران زنجیره‌ای در مناطق مختلف ایران شعبه دارد، اما شعبه اصلی آن همانیست که در بازار تهران است. یکی از دلایل معروفیت رستوران نایب پیشینه تاریخی آن است که به دوره قاجار و حاج علی آشپز بر‌می‌گردد. داستان جالبی درباره‌ی این آشپز وجود دارد که گفته می‌شود در زمان ناصر‌الدین‌شاه گوشت شکار لذیذی برای وی طبخ کرد که او را مورد توجه دربار قرار داد. نوادگان حاج علی آشپز در دهه‌های بعد اولین چلوکبابی ایران را به مدل اروپایی تاسیس کردند و کم کم شهرت خود را باز یافتند.

شعبه های دیگر رستوران نایب در خیابان وزرا، الهیه و پارک ساعی هستند که به خاطر طراحی و دکوراسیون داخلی قجری بسیار معروفند. برای اینکه بتوانید رستوران نایب شعبه بازار را به‌راحتی پیدا کنید، باید کمی داخل بازار بروید. این کبابی بعد از بازار زرگرها در بازار صحاف‌ها واقع شده و سه پلاک مغازه دارد.

ساعت کاری رستوران: ۱۱:۳۰ صبح تا ۴ عصر

محدوده قیمت: گران

آدرس: بازار تهران، خیابان ۱۵ خرداد، بازار زرگرها، بازار صحاب‌ها، پلاک‌های ۳۱ و ۳۳ و ۳۵

·       خانه کباب شمرون

اگر می‌خواهید به یک کباب سرای واقعی بروید، رستوران شمرون را از دست ندهید. این رستوران برخلاف کبابی های بازار، علاوه‌ بر غذای با‌کیفیت، فضا و طراحی زیبایی نیز دارد. به‌علاوه ساعت کاری آن هم محدود نیست و می‌توانید هر تایمی از روز و شب به آنجا بروید و لذت ببرید. شمرون کباب تجریش یکی از بهترین کبابی های تهران است که دارای فضای داخلی و بیرونی بوده و شما می‌توانید روی تراس مشرف به میدان تجریش کباب میل کنید.

در منوی این رستوران غذاهایی مانند کباب لقمه گوسفندی، کباب بره، جوجه کباب فیله و استخوان وجود دارد که می‌توانید نوش جان کنید. پیشنهاد می‌کنیم که اگر از رستوران شمرون کباب راضی بودید حتما سری به شعبه ساندویچ کباب آن در نیاوران هم بزنید.

ساعت کاری رستوران: ۱۱ صبح تا ۱۱ شب

محدوده قیمت: گران

آدرس تجریش: میدان تجریش، ضلع شمال شرقی

آدرس نیاوران: نیاوران، خیابان باهنر به سمت تجریش، بعد از چهارراه مژده، پلاک ۴۵۵

آدرس دشت بهشت: تهران، اوین، ابتدای کچویی، خیابان دشت بهشت

·       خانه ی کباب و گریل زی‌خوراک

زی‌خوراک یکی از قصابی‌های معروف تهران هست و با داشتن شعب متعدد و رتبه اول در فروش مجازی به کیفیت خوب شناخته شده است. تهیه گوشت و مرغ درجه یک در شعب زی‌خوراک جزو اولویت‌های اصلی است. در سال‌های گذشته علاقه بنیانگذار زی‌خوراک به ایجاد رستوران سبب شد که خانه‌ی کباب و گریل زی‌خوراک نیز با دو شعبه در پاسداران و نیاوران افتتاح شود.

ساعت کاری رستوران: ۱۱ صبح الی ۱۱ شب

محدوده قیمت: متوسط رو به بالا

آدرس: شعبه پاسداران: نبش بهارستان سوم –  شعبه نیاوران: سه راه مژده تقاطع لاریجانی، بن بست شقایق، پلاک ۱

ویژگی: از ویژگی های جالب رستوران های زی‌خوراک این است که شما از نزدیک شاهد پخت انواع کباب و استیک و برگر و جوجه با مرغ و گوشت تازه خواهید بود و همچنین میتوانید گوشت مورد نظر خود را به صورت خام خریداری نمایید. در این شعب زی‌خوراک کافه نیز وجود دارد که در منوی آن انواع چای، قهوه، آب میوه و قلیون نیز وجود دارد. طعم انواع استیک و کباب و جوجه کباب در رستوران‌های زی‌خوراک واقعا نوستالژیک است و رضایت مشتریان فراهم کرده است. همچنین انواع برگر و پیتزاهای گوشت هم برای کسایی که عاشق مزه گوشت در فست فود هستند ارایه می‌شود.

·       چلوکبابی مسلم

اول از همه باید با یکی از شلوغ‌ترین و بهترین کبابی های تهران به نام کباب مسلم آشنا شوید. این رستوران در وسط بازار تهران در خیابان ۱۵ خرداد واقع شده است. اگر سری به بازار بزنید، برای پیدا کردن این چلوکبابی مشکلی نخواهید داشت؛ فقط کافیست صف طولانی مشتریانش را پیدا کنید و آخر صف بایستید تا نوبتتان شود. این رستوران دارای چندین سالن برای نشستن است که همواره پر هستند. داخل منوی این رستوران می‌توانید غذاهای معروف دیگری مثل ته چین مرغ مسلم را هم پیدا کنید که طرفداران زیادی برای خود دارد. از دیگر غذاهای داخل منو می‌توان به کباب سلطانی، جوجه کباب، باقالی پلو با مرغ، سبزی پلو با ماهی، غوره بادمجان، قورمه سبزی و .. اشاره کرد. رستوران مسلم هیچ شعبه دیگری ندارد، پس گول تبلیغات بعضی رستوران‌ها را نخورید.

ساعت کاری رستوران: ۱۱ صبح تا ۶ غروب

ساعت کاری آش و حلیم: ۶:۳۰ صبح تا ۹ شب

محدوده قیمت: متوسط رو به بالا

آدرس: بازار تهران، خیابان ۱۵ خرداد، ضلع غربی سبزه میدان

·       کبابی ریحون جردن

کبابی لاکچری دیگری که در لیست بهترین کبابی های تهران قرار می‌گیرد، رستوران ریحون است. این کبابی در شمال تهران و منطقه جردن قرار دارد و گران‌قیمت محسوب می‌شود. رستوران ریحون فقط نان و کباب سرو می‌کند و خبری از برنج در منویش نیست. فضای رستوران با طاق‌های قوسی شکل و میزهای کنار هم بسیار شبیه به کبابی‌های قدیمی دوران پهلوی می‌باشد.

سالن رستوران در طبقه زیر همکف قرار دارد و دارای فضایی خانوادگی است. این را هم بگوییم که به محض نشستن روی میز و پیش از سفارش غذا، پرسنل رستوران برایتان نان سنگک تازه با پنیر و ریحون میاورند‌ تا حس حضور در کبابی ریحون را حسابی به مشتریان شان منتقل کنند.

حتما یادتان باشد که کباب کوبیده ریحون را امتحان کنید که یکی از غذاهای پرطرفدار منوی این رستوران است.

ساعت کاری رستوران: ۱۱:۳۰ صبح تا ۳:۳۰ بعد از ظهر ۷ غروب تا ۱۱:۳۰ شب

محدوده قیمت: گران

آدرس: جردن، بالاتر از تونل نیایش، خیابان کاج آبادی، پلاک ۱۸

·       چلوکبابی شمشیری

شمشیری هم یکی از بهترین کبابی های تهران است که به دوران پهلوی اول تعلق دارد. این رستوران در ابتدا متعلق به حاج محمد حسین شمشیری بود که سابقه تاریخی سیاسی گسترده‌ای در نهضت ملی شدن صنعت نفت داشت. شمشیری چلوکبابی‌اش را در سال ۱۳۲۰ در نزدیکی مسجد شاه ساخت، اما پس از مرگش این ساختمان به شخصی به نام حیاتی فروخته شد. فرزند حیاتی در دهه ۸۰ دوباره رستوران را راه‌اندازی کرد و تحت همان اسم شمشیری مشغول به کار شد.

رستوران شمشیری دو شعبه در تهران دارد که شعبه دوم در خیابان اندرزگو واقع شده و فقط بیرون‌بر است. اگر به شمشیری می‌روید یادتان باشد که باید توی صف بمانید، اما باقالی پلو با گوشت و کباب دنده آن حتما ارزش این صبر کردن را دارد.

ساعت کاری رستوران: شعبه اصلی ۱۱:۳۰ تا ۵ عصر شعبه اندرزگو ۱۱:۳۰ تا ۱۰:۳۰ شب

محدوده قیمت: گران

آدرس: بازار تهران، سبزه میدان اندرزگو بین کاوه و قیطریه

بهترین کبابی‌های مشهد

شهر مشهد نیز به عنوان یکی از مقاصد مهم زیارتی و گردشگری ایران، خود را به نمایش گذاشته و معروف به کبابی‌های خود می‌باشد. “کبابی برقعی”، “کبابی نیلوفر” و “کبابی رضا” از جمله کبابی‌های مشهد هستند که به دلیل کیفیت بالا و خدمات عالی، توانسته‌اند مسافران را مجذوب خود کنند.

 

بهترین کبابی‌های اصفهان

اصفهان با تاریخ بلند و فرهنگ غنی، یکی از مراکز تولید کباب‌های خاص ایران است. “کبابی بوفی”، “کبابی حاج محمود” و “کبابی زرین” از جمله کبابی‌های اصفهانی هستند که با استفاده از دستور‌های بازنگری شده و ترکیبات متفاوت، به عنوان بهترین کبابی‌های اصفهان شناخته می‌شوند.

 

نتیجه‌گیری

با توجه به تنوع غذاها و سفره‌های ایران، بهترین کبابی‌ها در سراسر کشور متفاوت بوده و هر یک به دلایل خاص خودشان شناخته می‌شوند. این مقاله سعی کرده است تا اطلاعات مفید و جذابی را در خصوص بهترین کبابی‌های ایران ارائه دهد و گردشگران و علاقه‌مندان به هنر و طعم اصیل کباب ایرانی را هدایت کند.